טיוטה להערות עורכי הדין

                                               

                                                                                             תאריך: 04/1/23

התנגדות לשינויים בתוכנית 401-0772780  רשות הטבע והגנים

 

שמי ________ ואני בעלים בקרקע בגוש _____ חלקה ____שבצמוד/בתוך לתוכנית.

הקרקע פרטית בטאבו בצמוד לגן ואני נפגע ישירות מהתוכנית ומשינוי התוכנית.

 התוכנית המוגשת מלאה חורים וחוסרים המשאירים אותי כבעלים בקרקע, חשוף לתביעות ברכוש ובנפש.

  1. בניגוד לגנים לאומיים שרובם ככולם יושבים כל קרקע של המדינה והיא זו שאחראית על חיי המבקרים, בכל הקשור בנזק לגוף ולרכוש, הקרקע עליה יבנה הגן הלאומי היא קרקע פרטית. על פי חוק הנזיקין, תעמוד לכל נפגע הזכות לצרף אותנו כבעלים לתביעה, למרות שהמחדלים אינם באחריותנו ואנחנו אפילו מתריעים ונרחיב בהמשך שהמקום מסוכן ורצוף סכנות קריסה, מפולות, בורות וחומרים מסוכנים ממפעל תע"ש. לא הוצגה תוכנית הגנה ראויה לבעלי הקרקע.
  2. רשות הטבע והגנים לוקחת לעצמה את ניהול הגן על כל המשתמע מכך. לא ניתנה הדעת על האחריות לשלומם של המטיילים והאחריות המשפטית עליהם. ראוי שתיתן דעתה עוד טרם קרות הנזק, המחדל הבא, בחיי אדם. בחשיבות עליונה ראוי שינקטו משנה זהירות, כי זו קרקע פרטית שאנו חשופים לאחריות בעלים.
  3. תוכנית אפולוניה הצמודה לגן, בוטלה בשל ממצאי חומרים מסוכנים הטמונים בקרקע וסכנות פיצוצים שאכן התרחשו. (3 מקרים ב-2023). התוכנית לגן הלאומי שצמודה לאזור מפעל תע"ש, חשופה לאותן סכנות בדיוק. הגן אם היה פעיל ב 3 הפיצוצים הללו והיו בו מבקרים, ודאי היו נפגעים בשל הסמיכות והקרבה לאזור. לא צורף דוח בטיחות המחריג את הגן מסכנות הפיצוצים הנגרמים ספונטנית למטיילים בגן הלאומי. סכנות עתידיות של פיצוצים בסמוך לגן מדרום לו, סכנה למטיילים מפגיעה של הדף, עשן של חומרים מסוכנים, רסיסים שעפים מהפיצוץ, סלעים, אבנים, חלקי מתכת, אסבסט….. רשות הטבע חייבת לתת מענה מראש.
  4. בקרות הפיצוצים ב 2023 הועפו לכל עבר סלעים, אסבסט, אדמה נגועה בזרחן וחומרים אחרים. בשטח הגן נמצאים חומרים מסוכנים ולא נתנה הדעת לטיפול בהם וניקוי הגן לפני כניסת מטיילים.
  5. אחריות למטיילים בגן: מבקרי הגן חשופים לנפילה מהמצוק, לקריסה של המצוק איתם יחד. הדוחות שצורפו כנספחים לתוכנית על ידי חברת גאו-לוג, רק מחזקים את הסכנות הרבות בשהייה במתחם, לא כל שכן טיול על גב המצוק. הנה מספר מקרים שפורסמו במדיה:

 4/4/2010     נפל גבר בן 50 מהמצוק הצפוני ק"מ אחד צפונה לגן המוצע.

 יוני 2023      נפצע בינוני בחור בן  24מנפילה מהמצוק.

דוח מבקר המדינה מ 2009 קבע:

הנזקים והסכנות הנגרמים מהרס המצוק

במצוק מתרחשות גלישות סלעים ועפר ומפולות בתדירות משתנה, והן עלולות לגרום לאבדן רכוש ולפגיעה בנפש הן במפלס החוף והן במפלס המצוק. בשנים האחרונות אירעו מקרים שבהם התמוטטות חלקי מצוק גרמה למותם או לפציעתם של אנשים ששהו בקרבת המצוק. מבנים (בתי מלון, בתי מגורים) ותשתיות שנבנו במשך השנים על שפת המצוק נמצאים ברמות שונות של סיכון בשל ההחמרה במצבו: כך למשל חלק מבתי המגורים במושב בית ינאי שבתחום המועצה האזורית עמק חפר, הבנויים על שפת המצוק.

התמוטטות המצוק ונסיגתו גורמות להרס מסיבי של אתרי העתיקות הנמצאים על גג המצוק ובסביבתו ועל קרקעית הים: השרידים העתיקים הבנויים על גג המצוק בגן הלאומי אפולוניה ובגן הלאומי תל אשקלון נמצאים בסכנה בשל תהליכי ההתמוטטות; בעקבות הקמת המרינה בחוף אשקלון התמוטטו שרידי עיר עתיקה ונפלו לים.

נסיגת המצוק מזרחה גורמת למעשה לאבדן שטחי קרקע. העיר נתניה למשל, שלאורך רוב רצועת החוף שלה משתרעים מצוקי כורכר תלולים, הפסידה מאז 1958 100 דונם קרקע לאורך גבולה הימי – ממוצע נסיגה של כ-10 מטרים לכל אורך חופי העיר בתקופה של 44 שנים. הרס המצוק גורם לנזקים נוספים, כמו פגיעה בערכי טבע ונוף.

 

  1. בתאריך 17/06/2014 "רשות הטבע והגנים קוראת להימנע משהייה בחופים שבין אפולוניה לשפך נחל פולג".
  2. בתאריך 18/12/2016 הכריזה רשות שמורת הטבע על האזור כי "הליכה בקרבת המצוק אסורה ומסוכנת" ושנתה את תוואי שביל ישראל.

רשות הטבע מגבילה תנועה באזור, מתריעה על סכנות, אז למי מתוכנן הגן המסוכן?

  1. לרוחצים והמטיילים בים בתחתית המצוק, כפי שצוין בנספח האקולוגי, הסכנה לקריסה לא מגיע עם הודעה מראש וחשופים לה 365 יום בשנה. לא הוצעו צעדים למנוע זאת. הסכנה שם. נדרש שהרשות תיתן מעטפת ביטחון לבאי הגן על המצוק והמתרחצים בתחתית המצוק.
  2. לפי הבנתי, תסריט תנועה המצורף, אינו משנה דבר בשטח הקיים. אינו מגדיר אזור חנייה. אינו מגדיר דרכי גישה. אינו מנגיש את הגן לרכב נכה. בהנחה שהכוונה להשאיר את המצב כפי שהו היום, אין חניה מוסדרת, דרכי הגישה חולים ורק רכב שטח יכול להגיע בלי לשקוע.

9א. גן לאומי ימשוך אליו מאות מבקרים הרי זו המהות. ידרשו מאות מקומות חניה כפי שקורה בחלקו הצפוני של הגן בכניסה הצמודה לארסוף/שפיים. תכנון גן ללא חניה יצור מצב בו יעלו על שטח גן הפסלים ויהרסו עבודה של שנים בה השקענו כסף פרטי וזמן פרטי. יכנסו לישוב ארסוף ויחנו בחצרות הבתים. אסון וסיוט לדיירי השכונה. ישקעו בחול ים הקיים בשטח. כאוס מסוג זה יגרום לתאונות ונפגעים בנפש, אשר יבואו לפתחינו.

  1. התוכנית בסעיף 4.1.2 מבטלת ירידה לים בניגוד לתמ"א 13 ותמ"א 1 והיא מבטלת סופית גישה לחופי המועצה שאינן נגישם. למועצה 12 ק"מ של חופים במרכז הארץ. הם אינם נגישים למתרחצים, אין חניונים, אין שרותי הצלה, אין גישה לנכים עם כסאות גלגלים. זה בזמן שהחופים האחרים בהרצליה ובנתניה מתפוצצים מתרחצים. ראוי שהחוף יהיה נחלת הכלל ויונגש בכמה שיותר נקודות גישה לטובת תושבי המדינה ולא ההיפך. ניסיון לסגור את החוף שהוא חוף של קהל ספציפי, נודיסטים, יגרור ניסיון של קהל זה, להכשיר ירידה מאולתרת חלופית, אשר ודאי תסכן את המבקרים בים. פשע כפול, גם חסימת הים, מעשה שלא יצלח וגם סיכון קהל המתרחצים. נדרשת בחינת התוכנית מחדש והקצאת גישה מוסדרת לקהל מיוחד זה ולא לסכן את המבקרים בחוף.
  2. נדרשת מעטפת הגנה על הבעלים מפני תביעות ונזק מקרות מקרה, כולל ביטוח, ערבות הרשות לכיסוי כל נזק שיגרם לבעלים, הוצאות שידרשו הבעלים להוציא.
  3. נדרש שימור והגנה על המצוק מסחף קריסה והקטנה של שטח המצוק.
  4. לפי התוכנית בסעיף 4.1.1 : השטח ניועד לשימור במצבו הטיבעי, להגנה על ערכי הטבע, החי, הצומח וערכי הנוף … משמע אין בכוונת הרשות להשקיע בגן ולשמרו מפני סכנות שצוינו לעיל, דבר ששם אותנו בעלי הקרקע בחשיפה לתביעות על כל נזק שיגרם. לאור אלו אנו מבקשים למנוע אישור תוכנית זו ולבטלה לאלתר.
  5. הקרקע בחלקה חקלאית כפי שצוין במבא"ת שהוגש. לא נמצא אישור הועדה לשמירה על שטחים חקלאיים בנספחים לתוכנית שמכילה שטח חקלאי.
  6. בדיקה גאולוגית המצורפת לתוכנית היא על מקטע ארסוף בלבד ואינה כוללת את כלל התוכנית כנדרש.
  7. בתוכנית ב"הערה כללית לבעלי הקרקע "- צויין : "התוכנית כוללת מקרקעין בבעלות המדינה" אין התייחסות לבעלי הקרקע ולעמדתם. – גישה שמאופיינת כחוט השני בכל תוכניות הקיפוח של בעלי הקרקע הפרטיים. כך גם נעשה בתוכנית של מתקן הסניקה, בו הוצגנו כחוכרים בקרקע מדינה ולא כבעלים. כתובתנו והפרטים האישיים שלנו הוסבו לפרטי המועצה בשפיים. טשטוש מכוון והתעלמות מזכות הקניין של הבעלים שהיא זכות יסוד. פעולה שהיא חריגה גסה מנוהל מבא"ת ודרישת החוק בסעיף 149. החובה לעדכן את בעלי הקרקע אחד אחד. לאפשר להם להיות שותפים בתהליך ולפעול להצלת הנכס שלהם במקום לבצע מחטף.
  8. אני כבעלים בקרקע לא הוצגתי בתוכנית, לא הוזמנתי להציג את עמדתי בישיבות הרשות בהן יכולתי לסתור את עמדת המתכננת מירה אבנרי שהעידה כי "הקהילה תומכת" לא נדרש לשלם פיצוי. למועצה עבר מפואר של הפרות חוזרות ונשנות לחוק התכנון והבניה והיא עושה זאת שוב בתוכנית זו. עבירות חוק תכנון ובנייה שעברה המועצה, קיבלו ביקורת קשה ממבקר המדינה רצוי וראוי למנוע ממנה להבין שהפשע משתלם. לתת תוקף לתוכנית זה לתת לעבריין מורשע לצאת זכאי למרות מעשיו.

"הממצאים שהועלו בבדיקה זו מצביעים על כך שיו"ר הוועדה וחברי הוועדה שהם ראש המועצה וחברי המועצה לא מילאו כיאות את התפקידים שהוטלו עליהם כוועדה מקומית לפי חוק התכנון והבנייה התשכ"ה-1965. לדעת משרד מבקר המדינה אם לא יחול מיד שינוי יסודי בפעולות הרישוי, הפיקוח והאכיפה של הוועדה יהיה על שר הפנים לבחון הפעלת סמכותו לפי סעיף 38 לפקודת המועצות המקומיות [נוסח חדש] שהיא, בין השאר, למנות ועדה למילוי תפקידי ראש המועצה והמועצה"  (דברי מבקר המדינה)

המועצה מונעת מבעלי קרקע להשתתף בדיונים בניגוד לחוק!!! זאת בכדי שלא נהיה חשופים לתוכניות שלוקחות מאיתנו את הקרקע בזו אחר זו. זו השיטה!!!

חוסר צדק חוסר שוויון ושילטון סלקטיבי הנפרש לפניכם, זועק למנות וועדה קרואה והפקעת סמכויות התכנון מהמועצה חוף השרון.

 

  1. הצגת עובדות לא נכונות: בדיון הוועדה מ- 22/07/2021 מספר 177 של הרט"ג שאל נציג ציבור, עודד וינר את מירה אבנרי לפשר מיקום התוכנית על קרקע פרטית:

מר עודד וינר: איך מתקיים על שטח פרטי?

  גב' מירה אבנרי: אנחנו נעשה עבודה לפדות את השטח, מהבחינה הזאת הערך של השטחים מעל ומעבר. מי שהגיש תביעת פיצויים לא קיבל כלום. יש המון שיתוף פעולה עם הקהילה ובשמחה"

גב' מירה אבנרי: הוועדה המקומית אמרה בצורה מסודרת: ברור להם שהולך להיות גן לאומי. מדובר בשטחים פרטיים מוסכמים להכרזה. .

הדיירים לא משתפים פעולה!!! השטח פרטי ולא מוסכם להכרזה וכן דורשים פיצויים!!!

עיוות משווע של עובדות באופן בוטא ומכוון בכדי להטעות אתכם מקבלי ההחלטות.

  1. במסגרת חוק התכנון והבניה נדרש כל אדם אשר מעוניין בביצוע של שינוי תוכנית, בקשה לשימוש חורג ו/או הקלה לבצע פרסוםשל השינוי המתוכנן. במסגרת הדרישות, יש להמציא לוועדות התכנון תיעוד מלא ומפורט של הפרסום שבוצע כתנאי למתן היתר בניה.

 149 (א) הועדה המקומית לא תתיר שימוש חורג ולא תיתן הקלה ולא תאשר בתשריט חלוקת קרקע סטיה מתוכנית אלא לאחר שנתמלאו אלה:
1.   פורסמה, על חשבון המבקש, בעתון הודעה המפרטת את מהות הבקשה להקלה או להתרת שימוש חורג או לאישור תשריט חלוקת קרקע בסטייה מתוכנית והקובעת כי התנגדויות לבקשה כאמור יוגשו בתוך 15 ימים ממועד הפרסום לפי פסקה זו, ולעניין מי שנמסרה לו הודעה לפי פסקאות (2א) ו-(2ב) – ממועד מסירת ההודעה.
2.   הודעה המפרטת את מהות הבקשה כאמור בפסקה (1) הוצגה במקום בולט בחזית הקרקע או הבניין שעליהם חלה הבקשה במשך התקופה להגשת ההתנגדויות ובדרך שתיקבע על ידי הועדה המקומית או מי שמינתה לכך בדרך כלל.

2א.  הועדה המקומית מסרה על חשבון המבקש הודעה המפרטת את מהות הבקשה כאמור בפסקה (1) ועל המועד להגשת התנגדויות לוועדה המקומית:
א.   לכל הבעלים והמחזיקים בקרקע או בבניין שלגביהם הוגשה הבקשה
ב.   לכל הבעלים והמחזיקים בקרקע או בבניין הגובלים בקרקע או בבניין שלגביהם הוגשה הבקשה
ג.    לכל הבעלים והמחזיקים בקרקע או בבניין, אשר לדעת הועדה ייפגעו או עלולים להיפגע מאישור הבקשה
הודעה כאמור תימסר או תישלח לפי מענם הידוע של הבעלים והמחזיקים
דרישת הפרסום

  • פרסום בשלושה עיתונים כאשר שאחד מהם עונה על הגדרת "עיתון נפוץ"
  • איתור בעלי חלקות גובלות וביצוע מסירת הודעות אישיות
  • פרסום מודעות בהתאם להוראות הדין בשטח הנכס או המגרש
  • החתמת תצהירים מתאימים המאשרים את הליך הפרסום שבוצע

אלה לא בוצעו ולא הומצאה הוכחה לביצוען, יתרה מזו גם בהגשת התוכנית המקורית לא בוצעה כנדרש בחוק ואף חמור מכך, הוצגו הוכחות פרסום שאינן של הקרקע הנדונה, הבקשה לא מולאה במלואה לפי נוהל במא"ת ופרטים חשובים על בעלי הקרקע עוותו.

פרסום להפקדת התוכנית כנדרש, הוא תנאי למתן היתר. פרסום התוכנית במדיה ובשטח חובה בכל תוכנית. בפועל, התמונות המצורפות לתוכנית, הן מפרסום תוכנית חולות ביבנה 4560597179 וגן רווה. לא בשטח התוכנית. בעלי הקרקע לא קיבלו הודעה בכתב כנדרש., לפי תמונות שצורפו לתוכנית, אין אלה פרסומים בשטח התוכנית. זו גם הסיבה שבעלי הקרקע לא מודעים לתוכנית וזו גם הסיבה שברגע זה תושבי ארסוף לא מודעים לקיומה ומיקומה בחזית הבתים שלהם. זו לבדה סיבה לביטולה התוכנית ופרסומה מחדש.

  1. שינוי קרקע שיעודה למלונאות ונופש, בתואם לתמ"א 1, שערכה יקר מפז, מוסבת באופן לא ברור לגן לאומי בניגוד לכל הגיון, במרכז השרון המשווע ליזמות מסוג זה ובניגוד לרצון הבעלים. (בניגוד להצהרתה של מירה אבנרי בעדותה בדיוני הרשות).

20א. הקרקע תאבד מערכה בשל העובדה כי היא תפוסה כגן לאומי, ערכה למכירה לבעלים שירצה בכך שווה לקליפת השום. מי ירצה בקרקע זו ומה החזון שיביא אותו לעשות כן.

20ב. התוכנית מוצעת על קרקע של בעלים פרטיים ולא נלקח בחשבון מקור כספי לפיצוי הבעלים כנדרש בחוק, בהגשת תוכנית מעין זו. הרשות המועצה והמדינה נדרשים לתשלום פיצויים יחד ולחוד. סכום כסף שנמדד בעשרות מיליוני שקלים. הרשות שהגישה את התוכנית, לא הציגה מקור למימון כנדרש בחוק התכנון והבניה סעיף 197

מישאל חישין בפסק דין 6542-03

"מחובתנו להניח כי בהכנתה של תכנית תכנון מביאות הרשויות במניין נטל שיועמס על שכמה של ועדה מקומית, לשלם פיצויים לבעלי זכויות במקרקעין שייפגעו על-ידי התוכנית, והרי סוף מעשה במחשבה תחילה. זו תשתית שהוראת סעיף 197 לחוק מיוסדת עליה, והיא עיקר בפירושו של החוק"

 

  1. תוספת שטח לגן ממערב לשכונת ארסוף היא על שטח מוניציפלי של הישוב. לא פורסמה כנדרש תוכנית הגן הלאומי, הדיירים אינם מודעים לה, התנהלות שלא לפי חוק תכנון ובנייה.
  2. נספח ניקוז שהוגש בתאריך 16/08/23 אינו מציע פתרון לניקוז, הוא משאיר את המצב הקיים תוך כדי הבטחה שלא יהיו שינויים בכמות המשקעים. הוא מנציח סופית את הסחף וקריסת המצוקים בקצב של לפחות מה שציין פרופסור דוב צוריאל 10 מטר כל 40 שנים ויגבר עוד יותר לאחר בניית שוברי הגלים בהרצליה כפי שצוין בדוח: כל מה שצפון לשוברים נפגע ואנו הצפון. כלומר האצה של העלמות המצוק תוך כדי סיכון בנפש למטיילים ולמתרחצים. הדוח לא מתייחס לבורות ניקוז הקיימים בישוב ארסוף וניקוז פארק המיים שמוזרמים תחת הקרקע לים ומיצרים האצה של הסחף והרס המצוק. – נדרשת תוכנית ניקוז מזרחה כפי שקיימת בתוכנית עין הים 9 קמ צפונה לנו. תוכנית שתסדיר איסוף נגר , תוכנית ביוב לישוב ארסוף ואיסור סטטוטורי גורף על הזרמת מים מערבה בדרך שפוגעת בערכי הטבע והמצוק בשטחי המועצה והגן המתוכנן.
  3. לא צוין בתוכנית כי תמ"א 13/9 חלה באזור התוכנית למרות שהיא בתוך שטח התכנון של תוכנית זו ולא נלקחו בחשבון הוראות התוכנית.
  4. השפעות גאולוגיות: עיריית הרצליה מקדמת בניית שוברי גלים אשר ההשפעה שלהם רק תחמיר את הסחף והקריסה של המצוקים ולא ניתנה הדעת על השפעות אלו (חזית הים תוכנית: 5040467118)

(ניתמך על מחקר של דוב צביאלי 2010)

תסקיר לביא נטיף אלגביש מהנדסים המצורף כנספח בתוכנית.

הסחף יקבל האצה לנזק ברגע שיבנו שוברי הגלים בהרצליה, כפי שכתב דב צביאלי, ההשפעה עוברת צפונה אל המצוק שלנו. ("חזית הים" תוכנית: 5040467118)

סחף קרקע שיגרום קריסה של קרקע שתקטין את שטח הבעלים.

  1. דרישות וועדה מחוזית בפרויקטים דומים כמו עין הים. אין זה סביר שתוכנית בניה למגורים תותנה בקיום פעולות אלה להגנה על הסביבה ומניעת נזק עתידי בשל קיום התוכנית. הגנה על החי ועל בני אדם בתוך התוכנית. ותוכנית לגן לאומי שמהותה שמירה על הסביבה לא תיקח בחשבון שמירה על הסביבה ומניעת נזק סביבתי. לא תהיה כפופה לבדיקות ומגבלות אלו. לכן נדרש מהוועדה לאכוף דרישות אלו ולהשיב את מבקשת התוכנית להגישה לאחר שביצעה כל אלו.
  2. בתסקיר של גאו-לוג מ 2022 שצורף לתוכנית צויין:

 "חרוץ במערך מקביל בכיוון מזרח מערב בפני במת המצוק החופי יוצר מערך תעלות/ערוצים המזרימים נגר עילי למערב. התוצאה בשפת המצוק מתפתחת ארוזיה והרס לאחור. בפני המצוק כרסום אנכי לאורך חזית המצוק". תצלום אלכסוני למזרח מנ.צ. .182640/680100..

עוד נכתב בהמשך:

גלישות קרקע ויציבות מדרונות – קו המצוק החופי מוכר כאלמנט בו מתרחשות פעולות הרס. על פי פרת ואלמגור )1996( גלישת גושי כורכר גדולים, עשויה להתרחש אחת לכ10- שנים. גלישה שכזו גורמת לניתוקם של גושי כורכר לאחר היווצרות סדקים פתוחים במרחק של כ2- מטר משפת המצוק. לאור זאת, ניתן לקבוע כי אירוע רעידת אדמה סיסמי עלול לגרום להאצה של תהליך ההרס"

נזק מתמשך לאורך 40 שנים (1994 – 2024 ) מאז הכריזה המועצה האזורית חוף השרון על הקרקע כמיועדת לגן לאומי, ובכך מנעה מבעלי הקרקע שימוש בה ושמירה עליה.

בזמן שהיה באחריותה, נהרסו הצמחייה, חיות הבר, טופוגרפיה, סחף, קריסה של המצוק.

לפי דוח שהגיש ב 2010 פרופסור דוב צביאלי, ב40 שנה נגרעו כ 10 מטרים מקו החוף. זה קרה במשמרת של המועצה המקומית ובזמן שמנעה שימוש כלשהו בקרקע ולכול מטרה כולל חקלאי.

  1. למועצה אין מושג מה נדרש עבור שימור האזור ובמו ידיה הפכה את המקום לחסר ערך עבור נכסי הטבע של המדינה ולכן מתייתר הצורך בלאנוס את רשות הטבע להפוך אותו לגן לאומי.

לא בוצעו הדברים הבאים:

27א. לא דאגו לתוואי ניקוז מסודר עבור מי נגר. מה שגרם לפריצות במצוק, קריסה של קטעים רבים לאורכו והקטנת שטח הבעלים.

27ב. לא תחמו את האזור ושנים רבות היה מקום מפגש ותחרויות לרכבי שטח שהרסו צמחייה הבריחו בעלי חיים ושינו את פני השטח ללא היכר. כיום אין זכר לנזכר בדוח של רשות שמורות הטבע ובו רשימה של סיבות לשימור שכאמור אינן שם היום ואין רלוונטיות לתוכנית.

27ג. צמחייה: נהרסו ונעלמו הצמחים הנדירים.

27ד. הצבאים/איילים/יחמורים: כבר לא חיים שם מזה שנים. לפי הדיירים באזור הם ניצודו

  1. תאורה: פארק המים מציף אור זרקורים חזק. מגרשי הכדורגל בסמוך מאוד לגן המיועד ובהם תאורה המאירה דרומה ומשבשת את מחזורי שעות היום לצמחיה והחי. לאחרונה נוסף מגרש חדש כך שהיום יש 3 מגרשים עם כמות אדירה של אור. ברור שהמועצה לא בדקה את הנזק המשני כאשר אישרה מגרש נוסף לישוב שפיים. ברור גם שאחד מהם צריך להתבטל, המגרשים או הגן. התוצאה: הרס החי והצומח בגן הקיים.

29.שאלנו את מנכ"לית רשות שמורות הטבע, רעיה שורקי על הצורך בגן לאומי על כל השטח.

"הקרקע, אין בה כל ערך לאומי מלבד רכס הכורכר שהרי השטח הוזנח ונהרס בידי רכבי שטח לאורך השנים.

כל התיאורים היפים על חסרי חוליות וצמח מיוחד ומשפחה בת 15 צבאים נכונים לשנת פרסום העבודה שעשו ילדי שפיים לפני 20 שנה ואינם נכונים להיום, הצבאים כבר לא שם והצמח המיוחד נכחד עם ההזנחה של המועצה את האזור.

רכס הכורכר, יכול להיות משומר בדרכים רבות גם על ידי בעלי הקרקע והוא לא סיבה מספקת להפקעה של אדמה פרטית ויקרה מבעליה, כל שכן כשקיבוץ געש  נבנה על המצוק, הישוב ארסוף כנ"ל, רחוב גלי תכלת הרצליה ושרשרת המלונות לאורך החוף.

אם יש סיבה נוספת למה 380 דונם של בעלים פרטיים צריכים להפוך לגן לאומי, נשמח ללמוד ממך.

המנכ"לית הבטיחה תשובה, עברו חודשיים מאז ולא קיבלנו תגובתה. ראוי לדחות את השמת הגן לייעודו, עד לקבלת תשובה מנומקת ועדכנית להיום.

נשאלת השאלה האם לקרקע הנגזלת מאנשים פרטיים תוך הפרה בוטה של זכות הקניין יש ערך לגן לאומי או שזו עוד פעולה לחסום את בעלי הקרקע מלהשתמש בה ולהפלות את בעלי הקרקע חזור ושנה כפי שציטט בית המשפט בפסק דין "בוכניק מנהיים" את מסקנות החוקרת.

  1. תוכנית החלה על הגן המבוקש בשל מיקומו לאורך החוף תמ"א 13

על פי תוכנית זו קיימות המגבלות הבאות:

"גג המצוק – שטח המשתרע מקצה המצוק ועד 50 מטר מזרחה" הגן חורג מזרחה.

"הגנות – אמצעי מיגון ביבשה או בים לצורך ייצוב המצוק ושמירה על בטיחות המשתמשים בסביבתו" אין ואין בתוכנית הסבר וכוונה להוסיף הגנות כנדרש.

"מובל ניקוז – צינור, מנהרה או תעלה שתכליתם הובלת מי נגר." אין בתוכנית אזכור.

"רצועת סיכון – שטח המשתרע מגג המצוק כהגדרתו בתוכנית ומגג המצוק ועד לקו החוף".

אין התייחסות לדרישות תמ"א 13 לגרסותיה!. התעלמות מוחלטת מדרישות החוק.

  1. יזמות בגן:. כבעלים בקרקע, מתבקש שכל הנכסים הכלכליים בגן הלאומי יהיו של בעלי הקרקע ובניהולם. אני כבעלים של הקרקע מעוניין ודורש לנהל כל משאב כלכלי במתחם שיוגדר גן לאומי, לרבות דמי כניסה, חניה, חנויות שרות למטייל, חוף ים…. וכל נכס אחר שיוכרז במתחם זה.
  2. תמ"א 8 גנים לאומיים, גודל הפקעה לפי תמ"א 8 גינם לאומיים:

שליש לטובת גן לאומי,  לפי סעיף 7 ו- 7א .

הפקעת השטח לטובת גן לאומי נעשית בריק תכנוני. התייחסות לגן כיחידה עצמאית ללא מכלול של תוכנית בנייה וגן בתוכה. אין התייחסות לשני שליש נוספים של השטח שהרי כלל השטח של הבעלים כקבוצה הוא 1500 דונם. 500 לגן. עדיין אין התייחסות ל 1000 הנותרים. נדרשת הוועדה המחוזית להחזיר את התוכנית למועצה שתיתן פתרון לשני שליש החסרים.

המועצה ביד מכוון מתעלמת מזכויות הבעלים ואף גוזלת זכות קניין, בו בזמן היא מפלה את בעלי הקרקע אל מול מקורבים שקיבלו תב"ע פרטית (ידועים 3 בתים, בפיזור אקראי בשטח)

חילול משווע של ערך השוויון  והצדק חלוקתי.

אין התייחסות לדרישות תמ"א 8 בתוכנית!. נדרש קיום דרישות התמ"א.

 

  1. ניוד זכויות: בהנחה והוועדה המחוזית רואה בתוכנית הגן הלאומי, צורך לקיומו, למרות כל אשר עלה כאן. מתבקשת הוועדה לשקול ניוד זכויות בעלי הקרקע למיזם שיתוכנן מזרחית לגן הלאומי בשיתוף רמ"י ובעלי קרקע פרטיים, לפי תמ"מ 3 / 21 שליש מהשטח לבניה. הרי לא סביר שהפקעת קרקע גדולה כל כך במתחם תעשה בווקום תכנוני.

הקרקע באזור כולו בחלקו הגדול הוא אדמות מדינה, רמ"י, אפוטרופוס הכללי, קק"ל ובעלים נפקדים.

הגושים: 6675 6679 6680  "מערב חוף השרון", הם העתודה הבאה ליעוד בינוי ופיתוח השטח. כפי שהתחייבה המועצה בתצהיר לבג"ץ בתוכנית ח ש 125.

תוכנית אפולוניה שהייתה במתחם זה, מוקפאת מזה שנים בשל ממצאי זיהום בקרקע.

הפיצוץ הגדול והמסוכן, ביום ה- 22/06/23 מבהיר לנו כי הסיכוי להגשתו מחדש אפסי.

יישום התוכנית כזו, יחסכו מהמדינה תשלום פיצויי עתק, בגין שינוי יעוד לגן לאומי.

  1. השבת הקרקע בעתיד:

בבוא היום בו תידרש הרשות להשיב את הקרקע לבעליה, נדרש כי הרשות תתחייב להשיב את הקרקע נקיה ממתקנים, גדרות, נתיקים, נקייה מתביעות משפטיות, התחייבויות, ראויה במצבה היום.

  1. התוכנית אושרה להפקדה בתאריך 02/02/2021 לפני 3 שנים, מאז עוברת שינויים בגודל השטח ובמהות ועדיין אינה מכסה את דרישות החוק ואינה מוכנה לאישורה הסופי.

השינויים לא פורסמו כנדרש ולא הוצג תיעוד כתנאי למתן היתר.

הוועדה מתבקשת לדחות את השינויים ולבקש מרשות הטבע להגיש תוכנית רחבה שנותנת מענה לכל הסכנות והגורמים בשטח המבוקש לתוכנית.

 

 

 

         חתימת בעלים________________________

 

                         תאריך_____________________

 

מבקר המדינה פותח בבדיקת הפיצוצים בקרקעות תעש: "יקרה כאן אסון"

Comments are closed.

Close Search Window